Curs

LA GESTIÓ ECONOMICOFINANCERA I PRESSUPOSTÀRIA DE LES ENTITATS LOCALS

  • Des de: 16/12/20
  • Fins a: 16/3/21
  • Campus de València
  • Idioma: Castellà
  • En línia

Preinscripció des del 17/11/20

Promogut per:
Dpto. de Urbanismo

Responsable de l'activitat:
Mª Jesus Romero Aloy



Modalitat

Presencial En línia Emissió en directe

0 hores


100 hores


0 hores

Lloc d'impartició
ON LINE
Certificació

Aprofitament

Modalitat

EN LÍNIA

Curs

2020-2021

ECTS

10

Campus

València

0 h

Presencials

100 h

En línia

Preu Col·lectiu
210 € Alumni UPV PLUS o AAA UPV 
210 € Alumne UPV 
210 € Personal UPV 
235 € Públic en general 
210 €  EMPLEADOS PÚBLICOS
210 €  FAMILIA NUMEROSA
210 €  DESEMPLEADOS
210,00 € - EMPLEADOS PÚBLICOS
210,00 € - Alumni UPV PLUS o AAA UPV
210,00 € - Alumno UPV
210,00 € - Personal UPV
235,00 € - Público en general
210,00 € - DESEMPLEADOS
210,00 € - FAMILIA NUMEROSA

Objectius

El curs forma part d'un total de tres cursos -inclòs este- per a completar la formació economicofinancera i tributària de les administracions públiques i, en particular de la local. Es tracta d'una trilogia composta per tres cursos que l'alumne podrà realitzar en tres trimestres, d'acord amb el que s'expressa a continuació: ? Primer trimestre: Curs sobre la gestió, liquidació i recaptació de tributs. ? Segon trimestre: Curs sobre els recursos de les entitats locals: Tributs, preus públics, quotes d'urbanització, sancions de tràfic i la resta de prestacions patrimonials de caràcter públic. ? Tercer trimestre: Curs sobre la gestió economicofinancera i pressupostària de les entitats locals: Estabilitat pressupostària, suficiència financera, pressupostos, tresoreria, comptabilitat, control intern i extern de la gestió economicofinancera de les entitats locals.
El nou Reial Decret 424/2017, de 28 d'abril, pel qual es regula el règim jurídic del control intern en les entitats del Sector Públic Local. Amb la trilogia anterior l'alumne tindrà uns coneixements complets de l'àrea tributària de les administracions públiques i de l'àrea economicofinancera i fiscal de les entitats locals, perquè estudiarà tots els tributs locals i les normes de gestió econòmic- pressupostària estatals i locals. D'esta manera, se li oferix a l'alumne la possibilitat de formar-se adequadament amb obtenció de punts per a l'accés a la funció pública (opositores/interinos) i per a la provisió de llocs de treball (funcionaris) -perquè es troben homologats per l'IVAP- en l'àrea econòmica de les administracions públiques, en general i de les entitats locals, en particular))
En relació l'est curs qual és l'activitat economicofinancera i pressupostària derivada de les entitats locals, expressar que el nou marc economicofinancer i tributari de les Entitats Locals determinat per la multitud de normes emeses per l'Estat des de 2012, en particular la Llei Orgànica 2/2012, d'Estabilitat Pressupostària i Suficiència Financera, fa imprescindible un estudi conjunt d'eixe nou règim jurídic per a conexionarlo amb el Reial Decret Legislatiu 2/2004, pel qual s'aprova el Text Refós de la Llei Reguladora de les Hisendes Locals (TRLRHL) . L'estabilitat pressupostària, consagrada constitucionalment, és base per a impulsar el creixement i la creació d'ocupació, per a garantir el benestar dels ciutadans, crear oportunitats als emprenedors i oferir una perspectiva de futur més pròspera, justa i solidària. La salvaguarda de l'estabilitat pressupostària és un instrument indispensable per a aconseguir este objectiu, tant per a garantir el finançament adequada del sector públic i els servicis públics de qualitat sobre els quals descansa el sistema de benestar, com per a oferir seguretat als inversors respecte a la capacitat de l'economia per a créixer i atendre els nostres compromisos. La crisi econòmica va posar ràpidament de manifest la insuficiència dels mecanismes de disciplina de l'anterior Llei d'Estabilitat Pressupostària. En el marc d'eixa Llei es va aconseguir el major dèficit de les nostres Administracions Públiques, amb un 11,2 per cent del Producte Interior Brut en 2009.
Paral·lelament, les tensions financeres desencadenades en els mercats europeus, van posar en evidència la fragilitat de l'entramat institucional de la Unió Europea i la necessitat d'avançar en el procés d'integració econòmica, amb la premissa d'aconseguir una major coordinació i responsabilitat fiscal i pressupostària dels Estats membres. En este context s'han aprovat una sèrie d'iniciatives legislatives en l'àmbit europeu orientades a reforçar les regles fiscals comunes i desenrotllar una major supervisió econòmica i fiscal. El Pacte Fiscal europeu, la major coordinació, vigilància i supervisió en matèria pressupostària, acompanyats del desenrotllament del mecanisme d'estabilitat
Paral·lelament, les tensions financeres desencadenades en els mercats europeus, van posar en evidència la fragilitat de l'entramat institucional de la Unió Europea i la necessitat d'avançar en el procés d'integració econòmica, amb la premissa d'aconseguir una major coordinació i responsabilitat fiscal i pressupostària dels Estats membres. En este context s'han aprovat una sèrie d'iniciatives legislatives en l'àmbit europeu orientades a reforçar les regles fiscals comunes i desenrotllar una major supervisió econòmica i fiscal. El Pacte Fiscal europeu, la major coordinació, vigilància i supervisió en matèria pressupostària, acompanyats del desenrotllament del mecanisme d'estabilitat financera per a donar una resposta conjunta a les tensions dels mercats financers, constituïxen el marc de governança econòmica que definix una Unió Europea reforçada i capaç de fer front als exigents reptes del nou escenari econòmic internacional.
Esta situació exigix aplicar una política econòmica contundent basada en dos eixos complementaris que es reforcen: La consolidació fiscal, és a dir, l'eliminació del dèficit públic estructural i la reducció del deute públic, i les reformes estructurals. Tot això és objecte d'estudi en este curs. Al setembre de 2011 es va reformar l'article 135 de la Constitució Espanyola, introduint al màxim nivell normatiu del nostre ordenament jurídic una regla fiscal que limita el dèficit públic de caràcter estructural al nostre país i limita el deute públic al valor de referència del Tractat de Funcionament de la Unió Europea. El nou article 135 establix el mandat de desenrotllar el contingut d'este article en una Llei Orgànica abans del 30 de juny de 2012. Amb l'aprovació de Llei Orgànica d'Estabilitat Pressupostària i Sostenibilitat Financera de les Administracions Públiques es dóna ple compliment al mandat constitucional,En el primer tema d'este curs s'analitza amb detall la dita norma orgànica. Però, a més, la reforma de la Constitució pretén també manifestar el clar compromís d'Espanya amb les exigències de coordinació i definició del marc d'estabilitat comuna de la Unió Europea. Per això, la referència a la normativa d'estabilitat europea, tant en la Constitució com en la Llei Orgànica, és constant, sent a més Espanya un dels primers països a incorporar el paquet de governança econòmica europea al seu ordenament jurídic intern. A més, esta Llei complix al Tractat d'Estabilitat, Coordinació i Governança en la Unió Econòmica i Monetària de 2 de març de 2012, garantint una adaptació contínua i automàtica a la normativa europea, d'ací la seua importància per al seu estudi en este curs.
El curs oferix una visió detallada de l'esmentada llei orgànica, de l'economia sostenible del sector públic segons la Llei 2/2011, de 4 de març, d'Economia Sostenible, així com d'aquella part destinada a la gestió pressupostària del TRLRHL en les seues últimes modificacions, patides conseqüència d'eixe nou avatar de normes jurídiques a l'atzar de la crisi econòmica i de les mesures imposades per la Unió Europea. Com a objectiu general es pretén que l'alumne siga conscient del nou marc economicofinancer aplicable a les Entitats Locals i, principalment la seua gestió pressupostària, atenint primer a determinar els principis bàsics aplicables a totes les administracions públiques, per a posteriorment analitzar l'estructura pressupostària, l'aprovació, execució i liquidació pressupostària, amb una breu referència a la tresoreria, comptabilitat i control intern de fiscalització dels comptes de les entitats locals.
Com a objectiu específic, es pretén que al finalitzar el curs l'alumne haja adquirit nocions suficients que li permetran conéixer els nous principis a què ha d'ajustar-se l'activitat pressupostària dels ens locals, així com tramitar l'aprovació del pressupost, les modificacions pressupostàries i la seua liquidació. A més, adquirirà coneixements primordials sobre el funcionament de la tresoreria municipal i de la comptabilitat. Finalment, serà capaç de determinar les tècniques i processos de fiscalització interna de la gestió economicofinancera de les entitats locals i el sentit dels inconvenients de la intervenció municipal.
Recentment s'ha publicat Reial Decret 424/2017, de 28 d'abril, pel qual es regula el règim jurídic del control intern en les entitats del Sector Públic Local l'entrada de les quals en vigor està prevista per al dia 1 de juliol de 2018. Este Reial Decret pel qual es regula el règim jurídic del control intern en les entitats del sector públic local porta causa de la pròpia Llei 27/2013, de 27 de desembre, de racionalització i sostenibilitat de l'Administració Local, que modifica els articles 213 i 218 del TRLRHL, i comanda al Govern regular sobre els procediments de control i metodologia d'aplicació, a fi de, entre altres objectius, aconseguir un control economicopressupostari més rigorós i reforçar el paper de la funció interventora en les Entitats Locals.
Per consegüent, es tracta d'un plantejament basat en l'interés general, que afecta la totalitat del sector públic local, i que pretén assegurar la gestió regular dels fons públics, l'ocupació eficient dels mateixos i la sostenibilitat financera de les Entitats Locals. A estos efectes, es regula el règim de control sobre la base de l'experiència en l'exercici d'esta funció i es configura un model consistent amb l'establit per al sector públic estatal. El mandat arreplegat en l'article 213 del TRLRHL, preveu cobrir un buit legal i fer possible l'aplicació generalitzada de tècniques, com l'auditoria en els seus diversos vessants, a les Entitats Locals en termes homogenis als desenrotllats en altres àmbits del sector públic. Per a això, es comptarà amb la participació de la Intervenció General de l'Administració de l'Estat.
Quant a l'article 218 TRLRHL, en el supòsit de discrepància entre els criteris dels òrgans responsables de la gestió i de control, s'estipula la possibilitat que el President de l'Entitat Local eleve consulta a l'òrgan especialitzat de conformitat amb la competència per a l'exercici de la tutela financera el que, sense cap dubte, suposa un important pas a l'efecte d'aconseguir l'aplicació de criteris homogenis. Així mateix, la disposició addicional sèptima de la Llei 27/2013, de 27 de desembre, de racionalització i sostenibilitat de l'Administració Local, preveu un instrument de col·laboració orientat a facilitar el desenrotllament de les funcions de control intern en el sector públic local, obrint la possibilitat que les Entitats Locals puguen subscriure Convenis amb la Intervenció General de l'Administració de l'Estat com a mecanisme de suport i assistència als òrgans de control de les Corporacions Locals. Per allò que s'ha exposat, este Reial Decret també ha de ser objecte detallat d'estudi en este curs. Pel que l'alumne tindrà un coneixement ple del nou règim jurídic referit al control intern del sector públic local.

Acció formativa dirigida a

- Estudiants de GAP o dret, ciències polítiques i de l'administració, inclús de qualsevol grau ja que en algun moment de la seua professió precisaran relacionar-se amb les administracions públiques i hauran de distingir què és el sector públic del sector privat, la qual cosa comporta ampliar els seus coneixements i experiència en este sector.
- Funcionaris administracions públiques estatal, autonòmica o local i resta del personal del sector públic.
- Opositors al sector públic.
- Operadors privats que es relacionen amb el sector públic.


Professors

  • Daniel Albir Herrero Professional del sector
  • Marcos García Gallego Profesor/a Asociado/a
  • Juan María Martínez Otero Professional del sector
  • Mª Jesus Romero Aloy Profesor/a Titular de Universidad
  • Ángel Trinidad Tornel Profesor/a Asociado/a
  • Inmaculada Bertó Fuster Professional del sector
  • Victor Manuel Jiménez Valle Professional del sector
  • Jose Juan Morant Ripoll Professional del sector
  • Jose Santatecla Fayos Profesor/a Titular de Universidad

Metodologia didàctica i sistemes d'evaluació

El curs s'imparteix a través de la plataforma de la UPV *Poliformat. Des del primer dia de classe l'alumne tindrà a la seua disposició tot el material docent, casos pràctics i exàmens tipus test. L'últim dia de curs han d'estar enviats tots els exàmens i casos pràctics per a la seua avaluació

Temes que s'hi desenvolupen

Tema 1. L'estabilitat pressupostària de les administracions públiques: Especial referència a les mesures d'estabilitat pressupostària de les Entitats Locals a través del Reial Decret 1.463/2007. Mecanismes addicionals de finançament per a les comunitats autònomes i Corporacions Locals.
Tema 2. La sostenibilitat financera de les administracions públiques: Especial referència a les mesures de sostenibilitat financera de les Entitats Locals a través del Reial Decret 17/2014. Els fons de finançament de les comunitats autònomes i entitats locals.
Tema 3. Els pressupostos de les entitats locals: contingut i aprovació. L'Orde EHA/3565/2008, de 3 de desembre, per la qual s'aprova l'estructura dels pressupostos de les entitats locals, actualitzada per l'Orde HAP/419/2014, de 14 de març.
Tema 4. Els crèdits en l'estat de gastos del pressupost i les seues modificacions. Tema 5. L'execució dels estats de gastos i d'ingressos del pressupost de les entitats locals: fases del procediment de gestió de gastos i d'ingressos.
Tema 6. La liquidació dels pressupostos de les entitats locals: Resultat pressupostari i romanent de tresoreria.
Tema 7. El règim jurídic dels organismes autònoms i societats mercantils dependents o vinculades a les entitats locals: Les seues normes específiques pressupostàries. La consolidació pressupostària.
Tema 8. La tresoreria de les entitats locals.
Tema 9. La comptabilitat de les entitats locals: els estats de comptes anuals Tema 10. El control intern i fiscalització de la gestió economicofinancera de les entitats locals: El Reial Decret 424/2017, de 28 d'abril, pel qual es regula el règim jurídic del control intern en les entitats del Sector Públic Local.
Tema 11. Control extern e la gestió econòmic financiera de les entitats locals: Cas particular de les entitats locals valencianes.
Tema 12. Les operacions de crèdit de les entitats locals: curt i mitjà termini. El principi de prudència financera.