La Directiva 2006/123/CE, de 12 de desembre de 2006, del Parlament Europeu i del Consell, relativa als servicis en el mercat interior, establix les condicions en què cal supeditar l'accés i l'exercici d'una activitat de servicis a autorització. Esta directiva va ser incorporada a l'ordenament jurídic intern per mitjà de la Llei 17/2009, de 23 de novembre, sobre el lliure accés a les activitats de servicis i el seu exercici, que reproduïx els principis i condicions d'aquella, així com específicament la necessitat que les administracions públiques revisen els procediments i tràmits amb l'objecte d'impulsar la seua simplificació. La Llei 6/2014 de 25 de juliol de Prevenció de la Contaminació Ambiental de la Generalitat Valenciana establix un principi general segons el qual l'accés a una activitat de servicis i el seu exercici no estaran subjectes a un règim d'autorització.
En particular, es considerarà que no està justificada una autorització quan siga prou una comunicació o una declaració responsable del prestador, per a facilitar, si és necessari, el control de l'activitat. Esta Llei ratifica el règim jurídic tendent a la simplificació de procediments, s'establix la necessitat que les administracions públiques revisen els procediments i tràmits aplicables amb l'objecte d'impulsar la seua simplificació. El curs analitza el règim jurídic corresponent a la tramitació de les Autoritzacions Ambientals Integrades així com el de les llicències ambientals. També es regula, atenent a la seua escassa o nul·la incidència ambiental les activitats i instal·lacions que, sense necessitat de previ acte administratiu habilitant, s'inclouen en el nou règim de declaració responsable ambiental o de comunicació d'activitats innòcues.
La inclusió d'una activitat en un o altre règim es delimita en funció dels criteris que es contemplen en l'annex III. La falta d'acte administratiu previ en estos supòsits no impedix a l'administració pública l'exercici de les seues funcions de vigilància i control a posteriori i, en cas de falta de presentació o inexactitud de les dades o documents, dictar una resolució que impossibilite continuar amb l'exercici de l'activitat afectada des del moment que es tinga constància de tals fets, sense perjuí de les responsabilitats penals, civils o administratives a què haguera lloc. Finalment el curs incorpora uns temes sobre disciplina ambiental, arreplega el règim de control i inspecció de les activitats i el règim sancionador aplicable. Al concloure el curs, l'alumne tindrà un coneixement ple del nou règim jurídic aplicable al sector públic del nostre país.