Tots els membres de la UPV, campus de Vera (PDI, PAS, estudiants i membres d'Alumni UPV).
1. ESTRUCTURA DE LA PROVA
1.1. Prova escrita
Dividida en tres apartats:
a. Àrea de comprensió oral i expressió escrita
Consisteix en la lectura d'un text d'entre 400-450 paraules i fer-ne un resum d'entre 140-150 paraules. El text es llegirà dues vegades.
Aquesta àrea val un 15% de l'examen.
b. Àrea de comprensió i expressió escrita
Es divideix en dos apartats d'acord amb els continguts que s'especifiquen en el programa.
Consisteix en els apartats següents:
- Primer apartat: un dictat (5 punts; 7,5 errades = 0 punts)
-Segon apartat: la redacció d'un text d'un mínim de 200 paraules que l'examinand escollirà entre dues propostes.
La valoració de la redacció és de 10 punts que es distribueixen així: 7 per la correcció normativa (10 errades = 0 punts en aquest apartat) i 3 punts més per les característiques pròpiament textuals, com són l'adequació, la coherència i la cohesió.
Aquesta àrea val un 30% de l'examen.
c. Àrea de coneixements gramaticals i lèxics
Consisteix en la resolució d'un test de normativa sobre els continguts gramaticals que recull el programa (ortogràfics, morfosintàctics i lèxics).
Per a aquesta àrea, es recomana que s'use llapis.
Aquesta àrea val un 25% de l'examen.
1.2. Prova oral
L'àrea de comprensió escrita i expressió, interacció i mediació orals
Aquesta àrea val un 30% de la nota total de l'examen, però és eliminatòria.
En la prova oral es poden obtenir 15 punts. L'apte se situa en 11 punts. Les persones que obtinguen 9 o 10 punts poden compensar la nota global amb la part escrita. Si s'obtenen menys de 9 punts, se suspén l'examen.
Consisteix en la lectura en veu alta d'un text i una conversa sobre el tema d'aquest. L'alumne ha de demostrar que pot produir textos orals d'acord amb els objectius i continguts del programa.
A l'hora d'avaluar la prova oral es tenen en compte els paràmetres següents relacionats directament amb les habilitats referides al discurs oral:
Llegir: l'examinador/a proporciona un text breu a l'examinand i li deixa un temps prudencial (entre 5 i 10 min) perquè s'hi familiaritze. A continuació l'examinand ha de llegir en veu alta aquest text. Durant la lectura en veu alta l'examinador avalua la fluïdesa i la correcció lectores i fa les anotacions pertinents en una graella. Aquesta habilitat s'avalua sobre 5 punts.
Parlar: l'examinand fa una exposició oral referida al tema del text que ha llegit per a demostrar que l'ha entés i que és capaç d'expressar idees completes al voltant del tema en qüestió. A continuació, l'examinador/a pot fer algunes preguntes a l'examinand sobre aquest mateix assumpte. Durant aquesta part de la prova, que dura uns 10 min, l'examinador avalua l'adequació del discurs a la situació comunicativa, la fluïdesa de l'expressió i la correcció d'aquesta. Aquesta habilitat s'avalua sobre 10 punts.
Se supera la prova amb un 70%, sempre que s'haja aprovat la prova oral.
BIBLIOGRAFIA BÀSICA
A) GRAMÀTIQUES, MANUALS I EXERCICIS AUTOCORRECTIUS:
AA.DD.: Va de bo! Nivell C1 de valencià, Alzira, Bromera, 2009.
AMADEO, Imma - SOLÉ, Jordi, Curs pràctic de redacció, Ed. Columna, Barcelona, 1996.
CASSANY, D i altres, 44 Exercicis per a un curs d'expressió escrita, Guix, Barcelona, 1991.
-----: Els verbs valencians, Generalitat Valenciana - Editorial Bromera, València, 1995.
FERRANDO A. - NICOLÀS, M. Panorama d'història de la llengua, Tàndem, València, 1993.
----: Gramàtica Valenciana, Generalitat Valenciana - Ed. Bromera, València, 1995.
GINER, R. i altres, Reciclatge. Nivells elemental i mitjà, Edicions 3 i 4, València, 1992.
LACREU, J., Manual d'ús de l'estàndard oral, Universitat de València, València, 2006.
LÓPEZ, X. (coord.): Valencià mitjà C1, Castellnou, València, 2009.
MAS, Vicent, Pràctiques de llengua. Com escriure un text, Ed. Tàndem, València, 1996.
MESTRES, J. M. i altres, Manual d'estil. La redacció i l'edició de textos, Eumo - Universitat de Barcelona - Universitat Pompeu Fabra - Associació de Mestres Rosa Sensat, Barcelona, 1995.
PELLICER, J. E., Nou Apte 2, Nivell mitjà, València, Adonay, 2009.
ALABADÍ, J., CAMPOS J., Nou D'ací d'allà (grau mitjà), Tabarca, València, 2009.
RUAIX, J., El català- 1: Temes introductoris. Fonètica i ortografia, Barcelona, Moià, 1984.
—, El català 2: Morfosintaxi, Moià, Barcelona 1985.
—, El català 3: Lèxic i estilística, Barcelona, Moià, Barcelona ,1986.
—, Català progressiu 1. Curs mitjà de llengua, Moià, Barcelona, 1997.
—, Català progressiu 2, Curs mitjà de llengua, Moià, Barcelona, 1997.
VALOR, E., La flexió verbal, Ed. 3 i 4, València, 2003.
—, - SERRANO, Rosa, Practiques de llengua 6. Expressions peculiars de la llengua: locucions i frases fetes, Ed. Tàndem, València, 1993.
B) DICCIONARIS
b1) Generals:
- Diccionari de la llengua catalana, Enciclopèdia Catalana, Barcelona, 19953.
- Diccionari de la llengua catalana, Institut d'Estudis Catalans, Barcelona, 2007.
- Diccionari valencià, Generalitat Valenciana - Editorial Bromera, València, 1992.
- Gran diccionari de la llengua catalana, Enciclopèdia Catalana, Barcelona, 1998.
b2) Bilingües:
- Diccionari castellà-català, Diccionari català-castellà, Enciclopèdia Catalana, Barcelona, 2005.
b3) Ortogràfics i de pronunciació:
- Diccionari valencià de pronunciació, Edicions Bromera, Alzira, 1a.edició: novembre 2001.
- Diccionari ortogràfic i de pronunciació del valencià, Publicacions de l'Acadèmia Valenciana de la Llengua, València, 2006.
b4) Diccionaris en línia
- Gran diccionari de la llengua catalana: http://www.diccionari.cat/
- Cercaterm: http://www.termcat.es/cercaterm
- Diccionari català-valencià-balear (DCVB) d'A. M. Alcover i F. de B. Moll: http://dcvb.iecat.net/