Examen

NIVELL C1 (SUFICIÈNCIA) DE CONEIXEMENTS DE VALENCIÀ

  • Des de: 25/5/15
  • Fins a: 25/5/15
  • Campus de València
  • Idioma: Valencià
  • Presencial

Matrícula disponible fins al 27/4/15

Promogut per:
Vicerrectorado de Recursos Digitales y Documentación

Responsable de l'activitat:



Modalitat

Presencial En línia Emissió en directe

3,5 hores


0 hores


0 hores

Horari

De vesprada
El dilluns 25 de maig de 2015, a les 15.00 hores. Una vegada s'haja fet el dictat, els examinands disposaran de dues hores i quaranta-cinc minuts per a fer la resta de la prova.

Lloc d'impartició
Amb tres dies d'antelació, es publicarà el lloc on es farà l'examen. Ho podeu consultar en la pàgina web de l'SPNL (www.upv.es/apnl), apartat "Exàmens".
Modalitat

PRESENCIAL

Curs

2014-2015

ECTS

0

Campus

València

3,5 h

Presencials

0 h

En línia

Preu Col·lectiu Terminis
0 € Personal UPV  -
10 € Alumni UPV PLUS o AAA UPV  1 termini
10 € Alumne UPV  1 termini
Matrícula:
Alumnat UPV i membres d'Alumni de la UPV: 10 €
Exempts el PAS i el PDI de la UPV.

Període de matrícula: del 17 al 27 d'abril de 2015, ambdós inclosos.

La matrícula es farà a través de l'enllaç de l'SPNL (www.upv.es/apnl), apartat "Exàmens de valencià".

Objectius

PROGRAMA DEL NIVELL C1 (SUFICIÈNCIA) DE LA UNIVERSITAT POLITÈCNICA DE VALÈNCIA

1) Elocució i fonologia:
- Regles de pronúncia i elocució de l'àmbit formal, incloent-hi els emmudiments, les neutralitzacions, les sonoritzacions i altres fenòmens de la fonètica sintàctica.

2) Normativa ortogràfica:
- Regles ortogràfiques avançades, incloent-hi les excepcions a aquestes regles:
a) Separació de frases, paraules i síl-labes.
b) Accentuació gràfica i dièresi.
c) Apòstrof, contracció i guionet
d) Grafies consonàntiques i vocàliques
e) Abreviacions, sigles i acrònims
f) Majúscules i minúscules
g) Puntuació

3) Morfologia i sintaxi:
Coneixement avançat de la morfologia i les característiques sintàctiques dels següents elements:
a) El substantiu i l'adjectiu
b) Els articles definits
c) Els possessius
d) Els díctics
e) Els numerals
f) Els quantitatius
g) Els indefinits
h) Les preposicions
i) Els relatius, els interrogatius i els exclamatius
j) Les conjuncions
k) Els adverbis
l) Els pronoms personals: tònics i febles
m) Els verbs

4) Lèxic i semàntica:
- Coneixement del vocabulari formal general, expressions idiomàtiques i fraseologia freqüent i dels mecanismes de creació lèxica.
- Coneixement de conceptes semàntics avançats.
- Tipus i utilitat dels reculls lèxics

5) Expressió escrita:
- Coneixements i habilitats necessàries per tal de ser capaç d'expressar-se amb textos clars i amb l'adequació, coherència i cohesió apropiades, de desenvolupar el punt de vista personal sobre una gamma àmplia de temes, de seleccionar l'estil apropiat en funció del lector a qui van dirigits els textos, i de produir diversos tipus de text.

6) Expressió oral:
- Coneixements i habilitats necessàries per tal de ser capaç d'expressar-se sense limitacions importants, espontàniament i amb fluïdesa, i de dirigir i estructurar el discurs d'acord amb la situació, amb la intenció de poder fer exposicions clares i ben estructurades sobre temes complexos, i de relacionar hàbilment la pròpia contribució al discurs amb la dels altres interlocutors.

7) Sociolingüística:
- Coneixements i habilitats necessàries per tal de ser capaç d'usar i seleccionar formes de tractament oficial i familiar, i de reconéixer un ampli repertori de refranys i d'expressions idiomàtiques, col·loquials o familiars. Així mateix, coneixements i habilitats necessàries per tal de conéixer indicadors lingüístics d'origen sociocultural o de procedència geogràfica, i d'estar familiaritzat amb trets dialectals propis de les principals varietats geogràfiques de la llengua.

Acció formativa dirigida a

Tots els membres de la UPV, campus de Vera (PDI, PAS, estudiants i membres d'Alumni UPV).

1. ESTRUCTURA DE LA PROVA

1.1. Prova escrita

Dividida en tres apartats:

a. Àrea de comprensió oral i expressió escrita

Consisteix en la lectura d'un text d'entre 400-450 paraules i fer-ne un resum d'entre 140-150 paraules. El text es llegirà dues vegades.

Aquesta àrea val un 15% de l'examen.


b. Àrea de comprensió i expressió escrita

Es divideix en dos apartats d'acord amb els continguts que s'especifiquen en el programa.

Consisteix en els apartats següents:

- Primer apartat: un dictat (5 punts; 7,5 errades = 0 punts)
-Segon apartat: la redacció d'un text d'un mínim de 200 paraules que l'examinand escollirà entre dues propostes.

La valoració de la redacció és de 10 punts que es distribueixen així: 7 per la correcció normativa (10 errades = 0 punts en aquest apartat) i 3 punts més per les característiques pròpiament textuals, com són l'adequació, la coherència i la cohesió.

Aquesta àrea val un 30% de l'examen.


c. Àrea de coneixements gramaticals i lèxics

Consisteix en la resolució d'un test de normativa sobre els continguts gramaticals que recull el programa (ortogràfics, morfosintàctics i lèxics).
Per a aquesta àrea, es recomana que s'use llapis.

Aquesta àrea val un 25% de l'examen.


1.2. Prova oral

L'àrea de comprensió escrita i expressió, interacció i mediació orals

Aquesta àrea val un 30% de la nota total de l'examen, però és eliminatòria.

En la prova oral es poden obtenir 15 punts. L'apte se situa en 11 punts. Les persones que obtinguen 9 o 10 punts poden compensar la nota global amb la part escrita. Si s'obtenen menys de 9 punts, se suspén l'examen.
Consisteix en la lectura en veu alta d'un text i una conversa sobre el tema d'aquest. L'alumne ha de demostrar que pot produir textos orals d'acord amb els objectius i continguts del programa.

A l'hora d'avaluar la prova oral es tenen en compte els paràmetres següents relacionats directament amb les habilitats referides al discurs oral:
Llegir: l'examinador/a proporciona un text breu a l'examinand i li deixa un temps prudencial (entre 5 i 10 min) perquè s'hi familiaritze. A continuació l'examinand ha de llegir en veu alta aquest text. Durant la lectura en veu alta l'examinador avalua la fluïdesa i la correcció lectores i fa les anotacions pertinents en una graella. Aquesta habilitat s'avalua sobre 5 punts.

Parlar: l'examinand fa una exposició oral referida al tema del text que ha llegit per a demostrar que l'ha entés i que és capaç d'expressar idees completes al voltant del tema en qüestió. A continuació, l'examinador/a pot fer algunes preguntes a l'examinand sobre aquest mateix assumpte. Durant aquesta part de la prova, que dura uns 10 min, l'examinador avalua l'adequació del discurs a la situació comunicativa, la fluïdesa de l'expressió i la correcció d'aquesta. Aquesta habilitat s'avalua sobre 10 punts.

Se supera la prova amb un 70%, sempre que s'haja aprovat la prova oral.

BIBLIOGRAFIA BÀSICA

A) GRAMÀTIQUES, MANUALS I EXERCICIS AUTOCORRECTIUS:
AA.DD.: Va de bo! Nivell C1 de valencià, Alzira, Bromera, 2009.
AMADEO, Imma - SOLÉ, Jordi, Curs pràctic de redacció, Ed. Columna, Barcelona, 1996.
CASSANY, D i altres, 44 Exercicis per a un curs d'expressió escrita, Guix, Barcelona, 1991.
-----: Els verbs valencians, Generalitat Valenciana - Editorial Bromera, València, 1995.
FERRANDO A. - NICOLÀS, M. Panorama d'història de la llengua, Tàndem, València, 1993.
----: Gramàtica Valenciana, Generalitat Valenciana - Ed. Bromera, València, 1995.
GINER, R. i altres, Reciclatge. Nivells elemental i mitjà, Edicions 3 i 4, València, 1992.
LACREU, J., Manual d'ús de l'estàndard oral, Universitat de València, València, 2006.
LÓPEZ, X. (coord.): Valencià mitjà C1, Castellnou, València, 2009.
MAS, Vicent, Pràctiques de llengua. Com escriure un text, Ed. Tàndem, València, 1996.
MESTRES, J. M. i altres, Manual d'estil. La redacció i l'edició de textos, Eumo - Universitat de Barcelona - Universitat Pompeu Fabra - Associació de Mestres Rosa Sensat, Barcelona, 1995.
PELLICER, J. E., Nou Apte 2, Nivell mitjà, València, Adonay, 2009.
ALABADÍ, J., CAMPOS J., Nou D'ací d'allà (grau mitjà), Tabarca, València, 2009.

RUAIX, J., El català- 1: Temes introductoris. Fonètica i ortografia, Barcelona, Moià, 1984.
—, El català 2: Morfosintaxi, Moià, Barcelona 1985.
—, El català 3: Lèxic i estilística, Barcelona, Moià, Barcelona ,1986.
—, Català progressiu 1. Curs mitjà de llengua, Moià, Barcelona, 1997.
—, Català progressiu 2, Curs mitjà de llengua, Moià, Barcelona, 1997.
VALOR, E., La flexió verbal, Ed. 3 i 4, València, 2003.
—, - SERRANO, Rosa, Practiques de llengua 6. Expressions peculiars de la llengua: locucions i frases fetes, Ed. Tàndem, València, 1993.

B) DICCIONARIS
b1) Generals:
- Diccionari de la llengua catalana, Enciclopèdia Catalana, Barcelona, 19953.
- Diccionari de la llengua catalana, Institut d'Estudis Catalans, Barcelona, 2007.
- Diccionari valencià, Generalitat Valenciana - Editorial Bromera, València, 1992.
- Gran diccionari de la llengua catalana, Enciclopèdia Catalana, Barcelona, 1998.

b2) Bilingües:
- Diccionari castellà-català, Diccionari català-castellà, Enciclopèdia Catalana, Barcelona, 2005.

b3) Ortogràfics i de pronunciació:
- Diccionari valencià de pronunciació, Edicions Bromera, Alzira, 1a.edició: novembre 2001.
- Diccionari ortogràfic i de pronunciació del valencià, Publicacions de l'Acadèmia Valenciana de la Llengua, València, 2006.

b4) Diccionaris en línia
- Gran diccionari de la llengua catalana: http://www.diccionari.cat/
- Cercaterm: http://www.termcat.es/cercaterm
- Diccionari català-valencià-balear (DCVB) d'A. M. Alcover i F. de B. Moll: http://dcvb.iecat.net/



Temes que s'hi desenvolupen

NIVELLS COMUNS DE REFERÈNCIA PER A LES LLENGÜES DEL CONSELL D'EUROPA


A1 (Inicial) L'aprenent / usuari pot interactuar d'una manera senzilla a condició que l'altra persona parle a poc a poc i amb claredat.

A2 (Bàsic) L'aprenent / usuari pot comunicar-se en situacions senzilles i habituals que exigeixen un intercanvi simple i directe d'informació sobre temes familiars i habituals.

B1 (Elemental) L'aprenent / usuari pot fer front a la major part de situacions lingüístiques que poden aparèixer on es parla la llengua objecte d'aprenentatge.

B2 (Intermedi) L'aprenent / usuari pot comprendre les idees principals de textos complexos, i pot expressar-se amb un grau de fluïdesa i d'espontaneïtat que fa possible la interacció habitual amb parlants nadius.

C1 (Suficiència) L'aprenent / usuari pot utilitzar la llengua de manera flexible i eficaç per a propòsits socials, acadèmics i professionals, i pot produir textos clars, ben estructurats i detallats sobre temes complexos.

C2 (Superior) L'aprenent / usuari pot comprendre sense esforç pràcticament tot el que llegeix o escolta. Pot expressar-se espontàniament, amb fluïdesa i precisió, distingint matisos subtils de significat fins i tot en les situacions més complexes.