PROGRAMA DEL NIVELL C2 (SUPERIOR) DE LA UNIVERSITAT POLITÈCNICA DE VALÈNCIA
1. COMPRENSIÓ I PRODUCCIÓ DE DISCURSOS
1.1. Textos orals i escrits (en tots els àmbits d'ús, especialment en l'acadèmic i en els dels discursos orientadors i reguladors de l'opinió i de la conducta), tot identificant-ne els procediments —lingüístics i no lingüístics— emprats per a transmetre la informació i per a crear estats d'opinió.
1.2. Trets caracteritzadors de totes les varietats i especialment l'estàndard.
1.3. Discursos amb finalitats diferents (informatius, prescriptius, predictius, lúdics i argumentatius), d'acord amb unes determinades seqüències textuals (sobretot aquelles amb finalitats diverses (d'estructura narrativa amb la intenció d'informar, d'estructura descriptiva amb la intenció de prescriure, etc.)
1.4. Característiques culturals, sociològiques i ideològiques de l'emissor d'un text i també de les circumstàncies de lloc i de temps en què s'ha produït.
1.5. Manifestacions del sistema gènere-sexe en l'activitat comunicativa: els comportaments verbals discriminatoris.
1.6. Mitjans per transmetre informació de manera implícita.
1.7. Textos orals en la varietat estàndard en contextos de situació formals i informals.
2. REFLEXIÓ LINGÜÍSTICA
2.1. Procediments que contextualitzen el text:
- Per transmetre implícitament informació (pressuposicions, oracions de relatiu, adjectivació, sintagmes nominals definits, nominalitzacions, construccions clivellades, interrogatives parcials, oracions completives depenents de verbs factius i contrafactius, verbs o marcadors aspectuals).
- Fórmules del llenguatge administratiu.
2.2. Procediments de cohesió:
- Per fer progressar la informació (progressió de tema constant, lineal i de temes derivats).
- Progressió temàtica (el-lipsi, demostratiu i/o substitució sinonímica, repetició total o parcial, hiperònims i hipònims).
2.3. Àmbit de l'oració i de la paraula.
2.3.1. Fonologia i ortografia:
- Aprofundiment en els conceptes (fonema i so, l'AFI).
- Fonètica sintàctica (elisió, sinalefa, emmudiment, neutralització, sonorització).
- Vocalisme oriental i occidental.
- Consonantisme (dialectalisme).
- Signes de puntuació (casos particulars).
2.3.2. Morfosintaxi:
- Oració composta (juxtaposada, coordinada, subordinada).
- Sintagma nominal (inserides substantives i adjectives, de relatiu).
- Verb (irregulars amb radical velaritzat, formes no personals).
- Sintagma verbal (inserides adverbials, de gerundi i de participi).
- Combinacions de pronoms.
- Revisió de preposicions i conjuncions.
2.3.3. Lèxic:
- Origen i formació de mots (arcaismes, cultismes, neologismes, prèstecs; habilitació, derivació, composició).
- Aprofundiment en la variació lexical segons el registre, l'adequació i el dialecte.
- Modismes i frases fetes.
- El sentit figurat.
- Llenguatges d'especialitat.
3. DISCURS LITERARI
3.1. Els grans períodes de la història literària.
3.2. Autors i obres significatives.
3.3. Lectura, anàlisi i interpretació de textos literaris.
4. REFLEXIÓ SOCIOLINGÜÍSTICA
Aprofundiment en:
4.1. Etapes de la història de la llengua (substitució i normalització).
4.2. La realitat plurilingüe del món contemporani (contacte de llengües i mesures legislatives o d'altre tipus que les acompanyen).
4.3. La situació de la llengua en les diferents èpoques històriques.
4.4. Etapes del procés de normativització (persones i institucions). L'estandardització.
4.5. Varietats diatòpiques de la llengua.
4.6. Subdialectes valencians. Incidència en l'aprenentatge de l'estàndard (oral o escrit) per part de l'alumnat en edat escolar.