Examen

NIVELL C2 (SUPERIOR) DE CONEIXEMENTS DE VALENCIÀ

  • Des de: 13/1/15
  • Fins a: 13/1/15
  • Campus de València
  • Idioma: Valencià
  • Presencial

Matrícula disponible fins al 18/12/14

Promogut per:
Vicerrectorado de Recursos Digitales y Documentación

Responsable de l'activitat:



Modalitat

Presencial En línia Emissió en directe

3,5 hores


0 hores


0 hores

Horari

De vesprada
El dimarts 13 de gener de 2015, a les 15.00 hores. Una vegada s'haja llegit el text de comprensió oral i s'haja fet el dictat, els examinands disposaran de tres hores per a fer la resta de la prova.

Lloc d'impartició
Amb tres dies d'antelació, es publicarà el lloc on es farà l'examen. Ho podeu consultar en la pàgina web de l'SPNL (www.upv.es/apnl), "apartat "Exàmens"
Modalitat

PRESENCIAL

Curs

2014-2015

ECTS

0

Campus

València

3,5 h

Presencials

0 h

En línia

Preu Col·lectiu Terminis
0 € Personal UPV  -
10 € Alumni UPV PLUS o AAA UPV  1 termini
10 € Alumne UPV  1 termini
Matrícula:
Alumnat UPV i membres d'Alumni de la UPV: 10 €
Exempts el PAS i el PDI de la UPV.

Període de matrícula: del 8 al 18 de desembre de 2014, ambdós inclosos.

La matrícula es farà a través de l'enllaç de l'SPNL (www.upv.es/apnl), apartat "Exàmens de valencià".

Objectius

PROGRAMA DEL NIVELL C2 (SUPERIOR) DE LA UNIVERSITAT POLITÈCNICA DE VALÈNCIA

1. COMPRENSIÓ I PRODUCCIÓ DE DISCURSOS

1.1. Textos orals i escrits (en tots els àmbits d'ús, especialment en l'acadèmic i en els dels discursos orientadors i reguladors de l'opinió i de la conducta), tot identificant-ne els procediments —lingüístics i no lingüístics— emprats per a transmetre la informació i per a crear estats d'opinió.
1.2. Trets caracteritzadors de totes les varietats i especialment l'estàndard.
1.3. Discursos amb finalitats diferents (informatius, prescriptius, predictius, lúdics i argumentatius), d'acord amb unes determinades seqüències textuals (sobretot aquelles amb finalitats diverses (d'estructura narrativa amb la intenció d'informar, d'estructura descriptiva amb la intenció de prescriure, etc.)
1.4. Característiques culturals, sociològiques i ideològiques de l'emissor d'un text i també de les circumstàncies de lloc i de temps en què s'ha produït.
1.5. Manifestacions del sistema gènere-sexe en l'activitat comunicativa: els comportaments verbals discriminatoris.
1.6. Mitjans per transmetre informació de manera implícita.
1.7. Textos orals en la varietat estàndard en contextos de situació formals i informals.


2. REFLEXIÓ LINGÜÍSTICA

2.1. Procediments que contextualitzen el text:
- Per transmetre implícitament informació (pressuposicions, oracions de relatiu, adjectivació, sintagmes nominals definits, nominalitzacions, construccions clivellades, interrogatives parcials, oracions completives depenents de verbs factius i contrafactius, verbs o marcadors aspectuals).
- Fórmules del llenguatge administratiu.

2.2. Procediments de cohesió:
- Per fer progressar la informació (progressió de tema constant, lineal i de temes derivats).
- Progressió temàtica (el-lipsi, demostratiu i/o substitució sinonímica, repetició total o parcial, hiperònims i hipònims).

2.3. Àmbit de l'oració i de la paraula.
2.3.1. Fonologia i ortografia:
- Aprofundiment en els conceptes (fonema i so, l'AFI).
- Fonètica sintàctica (elisió, sinalefa, emmudiment, neutralització, sonorització).
- Vocalisme oriental i occidental.
- Consonantisme (dialectalisme).
- Signes de puntuació (casos particulars).

2.3.2. Morfosintaxi:
- Oració composta (juxtaposada, coordinada, subordinada).
- Sintagma nominal (inserides substantives i adjectives, de relatiu).
- Verb (irregulars amb radical velaritzat, formes no personals).
- Sintagma verbal (inserides adverbials, de gerundi i de participi).
- Combinacions de pronoms.
- Revisió de preposicions i conjuncions.

2.3.3. Lèxic:
- Origen i formació de mots (arcaismes, cultismes, neologismes, prèstecs; habilitació, derivació, composició).
- Aprofundiment en la variació lexical segons el registre, l'adequació i el dialecte.
- Modismes i frases fetes.
- El sentit figurat.
- Llenguatges d'especialitat.

3. DISCURS LITERARI
3.1. Els grans períodes de la història literària.
3.2. Autors i obres significatives.
3.3. Lectura, anàlisi i interpretació de textos literaris.

4. REFLEXIÓ SOCIOLINGÜÍSTICA
Aprofundiment en:
4.1. Etapes de la història de la llengua (substitució i normalització).
4.2. La realitat plurilingüe del món contemporani (contacte de llengües i mesures legislatives o d'altre tipus que les acompanyen).
4.3. La situació de la llengua en les diferents èpoques històriques.
4.4. Etapes del procés de normativització (persones i institucions). L'estandardització.
4.5. Varietats diatòpiques de la llengua.
4.6. Subdialectes valencians. Incidència en l'aprenentatge de l'estàndard (oral o escrit) per part de l'alumnat en edat escolar.


Acció formativa dirigida a

Tots els membres de la UPV, del Campus de Vera (PDI, PAS, estudiants, membres d'Alumni UPV).

1. ESTRUCTURA DE LA PROVA

1.1. Prova escrita

Dividida en tres apartats d'acord amb els continguts que s'especifiquen en el programa:

a. Àrea de comprensió oral i expressió escrita

Consisteix en la lectura d'un text d'entre 400-450 paraules i fer-ne un resum de 140-150 paraules. El text es llegirà dues vegades.

Aquesta àrea val un 15% de l'examen.


b. Àrea de comprensió i expressió escrita

Consisteix en els apartats següents:

Primer apartat: un dictat (5 punts; 7 errades = 0 punts)

Segon apartat: la redacció d'un text que l'examinand escollirà entre dues propostes. La valoració de la redacció és de 10 punts i es distribueixen així: 7 per la correcció normativa (14 errades = 0 punts en aquest apartat) i 3 més per les característiques pròpiament textuals, com són l'adequació, la coherència i la cohesió).

Aquesta àrea val un 30% de l'examen.


c. Àrea de coneixements gramaticals i lèxics

Consisteix en la resolució d'un test de normativa sobre els continguts gramaticals que recull el programa (ortogràfics, morfosintàctics i lèxics).

Aquesta àrea val un 30% de l'examen.


1.2. Prova oral

Àrea de comprensió escrita i expressió, interacció i mediació orals: consisteix en la lectura en veu alta d'un text i una conversa sobre el tema o temes d'aquest. L'alumne ha de demostrar que pot produir textos orals d'acord amb els objectius i continguts del programa. En la prova oral es poden obtenir 15 punts. L'apte se situa en 11 punts. Les persones que obtenen 9 o 10 punts poden compensar la nota global amb la part escrita.

L'àrea d'expressió oral val un 25% de la nota total de l'examen, però és eliminatòria.

Tenint en compte que la metodologia didàctica que apliquem en el curs és l'enfocament comunicatiu, a l'hora d'avaluar la prova oral es tenen en compte els paràmetres següents relacionats directament amb les habilitats referides al discurs oral:

Llegir: L'examinador/a proporciona un text breu a l'examinand i li deixa un temps prudencial (entre 5 i 10 min) perquè s'hi familiaritze. A continuació l'examinand ha de llegir en veu alta aquest text. Durant la lectura en veu alta l'examinador avalua la fluïdesa i la correcció lectores i fa les anotacions pertinents en una graella. Aquesta habilitat s'avalua sobre 5 punts.

Parlar: L'examinand fa una exposició oral referida al tema del text que ha llegit per a demostrar que l'ha entés i que és capaç d'expressar idees completes al voltant del tema en qüestió. A continuació, l'examinador/a pot fer algunes preguntes a l'examinand sobre aquest mateix assumpte. Durant aquesta part de la prova, que dura uns 10 min, l'examinador avalua l'adequació del discurs a la situació comunicativa, la fluïdesa de l'expressió i la correcció d'aquesta. Aquesta habilitat s'avalua sobre 10 punts.



Temes que s'hi desenvolupen

NIVELLS COMUNS DE REFERÈNCIA PER A LES LLENGÜES DEL CONSELL D'EUROPA


A1 (Inicial) L'aprenent / usuari pot interactuar d'una manera senzilla a condició que l'altra persona parle a poc a poc i amb claredat.

A2 (Bàsic) L'aprenent / usuari pot comunicar-se en situacions senzilles i habituals que exigeixen un intercanvi simple i directe d'informació sobre temes familiars i habituals.

B1 (Elemental) L'aprenent / usuari pot fer front a la major part de situacions lingüístiques que poden aparèixer on es parla la llengua objecte d'aprenentatge.

B2 (Intermedi) L'aprenent / usuari pot comprendre les idees principals de textos complexos, i pot expressar-se amb un grau de fluïdesa i d'espontaneïtat que fa possible la interacció habitual amb parlants nadius.

C1 (Suficiència) L'aprenent / usuari pot utilitzar la llengua de manera flexible i eficaç per a propòsits socials, acadèmics i professionals, i pot produir textos clars, ben estructurats i detallats sobre temes complexos.

C2 (Superior) L'aprenent / usuari pot comprendre sense esforç pràcticament tot el que llegeix o escolta. Pot expressar-se espontàniament, amb fluïdesa i precisió, distingint matisos subtils de significat fins i tot en les situacions més complexes.