El 26 de febrer de 2014 es va aprovar en el si de la Unió Europea un nou paquet de Directives en matèria de contractació (Directives 2014/23, 24 i 25/UE, del Parlament Europeu i del Consell, de 26 de febrer de 2014, sobre adjudicació de contractes de concessió; sobre contractació pública; i sobre contractació per entitats que operen en els sectors de l'aigua, l'energia, els transports i els servicis postals) . El termini de transposició de les mateixes es va fixar en el 18 d'abril de 2016, data en què els Estats membres havien de tindre en vigor les seues normes internes d'incorporació de les Directives.
En el cas d'Espanya, no ha resultat possible la completa transposició de les mateixes en el termini previst, per quant, a pesar d'haver-se iniciat els treballs de transposició inclús abans de l'aprovació final de les Directives, la dissolució de les Corts Generals a l'octubre de 2015 a causa de la celebració d'eleccions generals el 20 de desembre del mateix any, va impossibilitar el realitzar la tramitació parlamentària de les noves lleis que incorporaven les Directives, després d'haver-se completat la seua complexa elaboració i tramitació administrativa.
Amb la nova legislatura, es va publicar en el Butlletí Oficial de les Corts Generals, sèrie A, projectes de llei, el dia 2 de desembre de 2016, pàgina 2-1, 121/000002 "Proyecto de Llei de Contractes del Sector Públic, per la qual es traslladen a l'ordenament jurídic espanyol les Directives del Parlament Europeu i del Consell, 2014/23/UE i 2014/24/UE, de 26 de febrer de 2014";. Prèviament, el Consell d'Estat va emetre dictamen sobre la dita norma legal nombre 1.116/2015, en sessió Ple, celebrada el 10 de març de 2016.
El 27 de juliol de 2017 la Comissió d'Hisenda i Funció Pública, a la vista de l'Informe emés per la Ponència, va aprovar amb competència legislativa plena, de conformitat amb el que disposa l'article 75.2 de la Constitució, el Projecte de Llei de Contractes del Sector Públic, després de l'acceptació de 975 esmenes de les 1.081 presentades. El text definitiu del Projecte aprovat pel Congrés es va publicar en el Butlletí Oficial de les Corts Generals Congrés dels Diputats XII Legislatura Sèrie A, de 10 d'agost de 2017 remetent-se al Senat. El Senat aprova el dia 27 de setembre de 2017 el Projecte de Llei de Contractes del Sector Públic després d'introduir 3 de les 255 esmenes presentades, tornant este text al Congrés dels Diputats que ho aprova definitivament el dia 19 d'octubre de 2017.
L'objectiu del curs és analitzar la nova perspectiva de la contractació pública d'acord amb les citades directives i la nova llei de contractes. L'estudi detallat d'estes normes es farà conjuntament amb el contingut dels següents textos reglamentaris:
- Reial Decret 814/2015, d'11 de setembre, pel qual s'aprova el Reglament dels procediments especials de revisió de decisions en matèria contractual i d'organització del Tribunal Administratiu Central de Recursos Contractuals.
- Reial Decret 817/2009, de 8 de maig, pel qual es desenrotlla parcialment la Llei 30/2007, de 30 d'octubre, de Contractes del Sector Públic.
- Reial Decret 1098/2001, de 12 d'octubre, pel qual s'aprova el Reglament general de la Llei de Contractes de les Administracions Públiques.
A més, es farà al·lusió als preceptes encara vigents referits a normes contractuals del Reial Decret Legislatiu 781/1986, de 18 d'abril, pel qual s'aprova el Text Refós de les disposicions legals vigents en matèria de Règim Local. D'esta manera es completarà l'estudi incloent les particularitats de la contractació en l'àmbit local junt amb les previsions establides en les normes que regulen la matèria contractual pública.
Al concloure el curs l'alumne serà capaç de distingir els distints tipus contractuals públics, de tramitar els diferents procediments d'adjudicació, les modificacions contractuals i les incidències que puguen succeir durant l'execució del contracte. Adquirirà coneixements sobre els distints òrgans de contractació que intervenen en la contractació, distingint els poders adjudicadors que tenen la consideració d'administració, els poders adjudicadors que no tenen tal caràcter, i aquells ens que tenen la consideració de sector públic però no són considerats poders adjudicadors, ja que segons la condició que ostente l'òrgan de contractació s'aplica un grau o un altre de la llei de contractes. Coneixerà els òrgans d'assistència, consulta i gestió en què es recolzaran els òrgans de contractació a l'adoptar les decisions corresponents. Tot això li permetrà realitzar amb èxit qualsevol prova teòrica o pràctica relativa a contractes públics, així com gestionar adequadament els expedients contractuals en funció del tipus de contracte i del procediment d'adjudicació, fent especial referència als nous procediments contractuals com el contracte obert simplificat en la seua dos modalitats que es preveu serà el procediment més utilitzat donades les seues característiques.