Curs

TALLERS DE DIÀLEG SONOR: INTRODUCCIÓ AL PAISATGE SONOR

  • Des de: 29/4/24
  • Fins a: 7/5/24
  • Campus de València
  • Idioma: Castellà
  • Presencial

Promogut per:
Vicerrectorado de Arte, Ciencia, Tecnología y Sociedad

Responsable de l'activitat:
Vicerrector/a Arte, Ciencia, Tecnología Y Sociedad



Modalitat

Presencial En línia Emissió en directe

30 hores


0 hores


0 hores

Horari

De vesprada
Sesión 1. Lunes 29 de abril de 15 a 20 horas
Sesión 2. Martes 30 de abril de 15 a 20 horas
Sesión 3. Lunes 06 de mayo de 15 a 20 horas
Sesión 4. Martes 07 de mayo de 15 a 20 horas
Sesiones 5 y 6. Conexiones online síncrona para realizar los trabajos finales (horario a acordar con el alumnado)

Las 4 primeras sesiones se impartirán de manera presencial en el Laboratorio de Física 2 del edificio 2B. En la sesión 2 y 3 se saldrá tras el inicio de la clase a los exteriores del campus.

Lloc d'impartició
Laboratorio de Física 2 Edificio 2B Escuela Técnica Superior de Arquitectura Campus de Vera (UPV)
Certificació

Aprofitament

Modalitat

PRESENCIAL

Curs

2023-2024

ECTS

3

Campus

València

30 h

Presencials

0 h

En línia

Preu Col·lectiu
0 € Públic en general 
0,00 € - Público en general

Objectius

Al final del curs l'alumnat serà capaç de:
• Registrar el paisatge sonor de diferents espais tant amb instrumentació especialitzada com amb el telèfon intel·ligent
• Editar i ajustar els enregistraments realitzats
• Compondre paisatge sonor o altres peces artístiques a partir d'elles
• Escoltar amb més atenció allò que l'envolta

Acció formativa dirigida a

Qualsevol persona interessada en l'acústica ecològica i els paisatges sonors i la relació amb l'art, l'arquitectura, l'urbanisme o l'àudio documental.


Professors

  • Ignacio Enrique Guillén Guillamón Profesor/a Titular de Universidad
  • Alberto Quintana Gallardo Investigador Doctor
  • Mar Juan Tortosa Investigador Doctor

Metodologia didàctica i sistemes d'evaluació

Aquest taller cerca introduir l'alumnat al món de la producció i postproducció de paisatges sonors. L'objectiu és aconseguir, mitjançant l'escolta activa, conscienciar sobre la rellevància del so que ens envolta, com ens afecta i ens canvia. Des de la consciència de l´ambient sonor al nostre voltant, buscarem ser capaços de registrar-lo tant amb equip professional com amb equipament quotidià. Explorarem com utilitzar el material amb finalitats artístiques o documentals, i com hibridar-lo amb elements com la música o la poesia.
Durant el taller, els alumnes i les alumnes hauran de crear una peça artística o documental a partir dels seus enregistraments de camp. La millor feina feta que compleixi les condicions optarà a guanyar una gravadora Zoom H5.
Ens inspirarem en els treballs de Murray Schafer, Hildergard Westerkamp, Brian Eno, Llorenç Barber i molts més.

Temes que s'hi desenvolupen

El curs s'articularà en 4 sessions de 5 hores cadascuna i 10 hores de treball i tutories en línia. Les sessions consistiran en el següent:
• Sessió 1. Introducció al fenomen físic del so, a la microfonia ia les tècniques d'enregistrament. Diàleg i debat sobre el paisatge sonor i les pràctiques artístiques i documentals que se'n generen. El nostre rol des d'una perspectiva multidisciplinar. Es parlarà de com ha canviat lexperiència de lescolta des de laparició dels equips electroacústics. Com aquesta invenció va propiciar l'aparició dels conceptes de paisatge sonor i passeig sonor.
• Sessió 2. Pràctica d'escolta activa i enregistrament de camp. Aquesta sessió consistirà en dues parts de dues hores i mitja cadascuna. Durant la primera s'establirà un diàleg amb l'alumnat orientat a augmentar-ne l'atenció i la percepció cap a l'espai acústic passejant per diferents emplaçaments de campus. A més, se'ls introduirà al procés de creació. Durant la segona, es proveirà l'alumnat amb equip d'enregistrament i es guiarà a través de la seva primera experiència d'enregistrament de paisatges acústics. Aquesta sessió no estarà limitada a lespai de laula. S'incitarà l'alumnat a explorar els diferents espais del campus, tant interiors com a exteriors.
• Sessió 3. Treball de camp. Registre i producció de paisatges sonors. Es continuarà amb l'enregistrament de camp a diferents punts del campus de Vera.
• Sessió 4. Pràctica dedició de so a través dordinador. En aquesta sessió s'introduirà l'alumnat a utilitzar DAWs (Digital Audio Workstations). Mitjançant aquest tipus de programari es mostrarà a l'alumnat com compondre peces acústiques complexes combinant diferents enregistraments de camp. El programari DAW a utilitzar serà Adobe Audition. Les peces realitzades per l'alumnat podran formar part del projecte experimental de podcast, però, es fomentarà que donin llum als seus propis projectes a partir dels enregistraments realitzats.
• Sessions 5 i 6. Connexions en línia síncrones per a fer els treballs finals (horari a acordar amb l'alumnat)