Curs

07. LES MATEMÀTIQUES QUE COMPTEN I ES COMPTEN

  • Des de: 20/1/25
  • Fins a: 31/3/25
  • Campus de València
  • Idioma: Castellà
  • Presencial

Preinscripció des del 12/7/24

Matrícula disponible fins al 22/7/24

Promogut per:
Vicerrectorado de Arte, Ciencia, Tecnología y Sociedad

Responsable de l'activitat:
Vicerrector/a Arte, Ciencia, Tecnología y Sociedad


Inscripció online tancada

Modalitat

Presencial En línia Emissió en directe

20 hores


0 hores


0 hores

Horari

De vesprada
LUNES 16:00-18:00

Enero 2025: 20, 27
Febrero 2025: 3, 10, 17, 24
Marzo 2025: 3, 10, 24, 31

REQUISITO: PERSONAS MAYORES DE 50 AÑOS

Lloc d'impartició
ETS DE INGENIERÍA INFORMÁTICA AULA IE 0.3
Certificació

Assistència

Modalitat

PRESENCIAL

Curs

2024-2025

ECTS

0

Campus

València

20 h

Presencials

0 h

En línia

Preu Col·lectiu Terminis Des de
55 € Públic en general Alumnado nuevo ingreso 1 termini 19/7/24
55 €  Alumnado Sénior 2023-2024 1 termini 12/7/24
55,00 € - Público en general

Apertura de matrícula:
Alumnado Sénior 2023-2024: 12/07/24 09:00
Alumnado nuevo ingreso: 19/07/24 09:00

Objectius

Aquest seminari té com a objectiu descobrir que les matemàtiques estan del nostre costat, que ens ajuden en el nostre dia a dia, són amigues, i suposen una gran utilitat per a entendre el món, fins i tot per a millorar-lo, fins i tot per a compartir-lo.


Professors


Temes que s'hi desenvolupen

Aquest és un seminari de Matemàtiques amb majúscules, aquestes que ajuden a raonar i explicar. Les que no són sols números, ni operacions, ni principis, ni teoremes. Les que no necessiten memoritzar ni titulacions prèvies, sinó que n'hi ha prou amb entendre i aplicar. Ens referim a unes Matemàtiques presents en les nostres vides i que solen passar desapercebudes. I tot això contat a partir d'històries, que serà el nostre fil conductor. Volem sentir-nos còmodes entre contes de comptes.

Temari i desenvolupament del curs

SESSIÓ 1. 3, 2, 1,… COMENCEM
Les Matemàtiques pròximes, que ens passen desapercebudes, però que conviuen diàriament amb nosaltres. Parlarem del vocabulari, dels nombres, dels signes i els símbols. tot això amb històries com a referència. “Això va ser que era…”.

SESSIÓ 2. LA VOLUNTAT D'OPERAR
La necessitat de l'Aritmètica amb les seues operacions i les seues propietats. Comptar i mesurar, l'obsessió per obtenir resultats. No operen els cirurgians?, doncs també els números.

SESSIÓ 3. LA RAÓ O EL MISTERI DE SER RAONABLE
La raó com a comparació entre diferents. El que és proporcionat i el que no. Majories i minories, qui té raó?

SESSIÓ 4. LA IMPORTÀNCIA DE RELACIONAR-NOS
Fórmules i equacions quotidianes. La necessitat de tenir les dades precises per a resoldre una incògnita. Tenim incògnites a coll? El verb ‘buidar’, que suposa aplanar el camí.

SESSIÓ 5. EL SENTIT COMÚ DE DIR: ÉS EL MÉS LÒGIC
La importància de raonar des de premisses senzilles i no ambigües. La lògica de les lleis civils i la lògica matemàtica. La lògica de la infància i la de l'experiència. El verb ‘demostrar’, que suposa pensar al voltant d'un conflicte.

SESSIÓ 6. CONJUNTS, JUNTS I SEPARATS
Vivim en conjunts amb les seues lleis, les seues unions, les seues interseccions i les seues diferències. A vegades coincideixen, a vegades es complementen, i altres es distancien tant, tant, que ni es toquen.

SESSIÓ 7. VIVIM SENSE LÍMITS?
Perquè hi haja límits ha d'haver-hi camí, intenció, successió d'esdeveniments. El valor de les successions. O també, podem endevinar el futur? En realitat desconeixem el valor de la paraula límit, ens sembla contrari a la llibertat. Però el límit és un amic.

SESSIÓ 8. GEOMETRIA O EL PODER DE MESURAR
La realitat i la seua representació. La Geometria que ens acompanya cada dia, però que no hem reparat en per què és així. La funció de la forma, i la forma de la funció.

SESSIÓ 9. MATEMÀTIQUES SOCIABLES
Descobrir matemàtiques passejant pel centre històric de València. Recórrer un itinerari conegut, però amb una altra mirada i destapar alguns secrets de la ciutat que ens passen desapercebuts.

SESSIÓ 10. ESTADÍSTICA: POSSIBLE O PROBABLE?
Interpretar la realitat i deixar que les dades parlen. Que no ens enganyen els titulars. Traure la mitjana i obtenir un prototip que representa però que no és. La mitjana d'aquest seminari. Concloure.


Pràctiques

El que s'ha considerat com a classe pràctica és la sessió 9, que és una visita pel centre històric de València. La idea és partir de la porta del Mercat Central i fer un recorregut pel centre parant en diversos punts d'interès.


Contacte

Inscripció online tancada