Curs

XARXES STEAM : ESTRATÈGIA AMB PERSPECTIVA DE GÈNERE

  • Des de: 24/10/25
  • Fins a: 12/11/25
  • Campus de València
  • Idioma: Castellà
  • En línia

Promogut per:
Vicerrectorado de Arte, Ciencia, Tecnología y Sociedad

Responsable de l'activitat:
Vicerrector/a Arte, Ciencia, Tecnología y Sociedad


Inscripció

Modalitat

Presencial En línia Emissió en directe

0 hores


20 hores


0 hores

Lloc d'impartició
Poliformat
Certificació

Aprofitament

Modalitat

EN LÍNIA

Curs

2025-2026

ECTS

2

Campus

València

0 h

Presencials

20 h

En línia

Preu Col·lectiu
0 € Alumne UPV 
0 € Personal UPV 
0 € Públic en general 
0 € Alumni UPV PLUS 
0,00 € - Alumni UPV PLUS
0,00 € - Alumno UPV
0,00 € - Personal UPV
0,00 € - Público en general

Objectius

Reconèixer la importància de visibilitzar i enfortir la participació de dones en àrees STEAM com a estratègia de transformació social.
Comprendre el marc polític i històric de la Reivindicació de Pequín i el seu vincle amb les tecnologies i xarxes professionals.
Analitzar les xarxes professionals com a estratègia de lideratge, suport i transformació amb base en valors feministes.
Reflexionar sobre l'accés a espais de presa de decisions i com les xarxes poden potenciar el lideratge transformador.
Aplicar una mirada interseccional a les trajectòries professionals de dones en STEAM, reconeixent desigualtats creuades.
Sistematitzar aprenentatges del curs i proposar eines pràctiques per a enfortir xarxes des del rol estudiantil i professional.

Acció formativa dirigida a

Alumnat, PDI, PTGAS i PI de la UPV interessats en la matèria


Professors


Metodologia didàctica i sistemes d'evaluació

Aprenentatge autònom amb tutoria per la Unitat d'Igualtat i Diversitat. Avaluació a través de test per unitat i test final.

Temes que s'hi desenvolupen

Unitat 1. Introducció: Les dones en STEAM com a agents de canvi
1.1. Què significa STEAM i per què importa des d'una perspectiva de gènere?
1.2. Bretxa de gènere en les STEAM
1.3. Aportacions de les dones a la innovació i el coneixement científic
1.4. Introducció a les xarxes professionals com a eina d'apoderament col·lectiu
Unitat 2. Pequín +25: Avanços i desafiaments en l'eix "dones i tecnologia"
2.1. La Plataforma d'Acció de Pequín i l'àrea crítica F: Dones i mitjans de difusió
2.2. Avanços a 25 anys: assoliments, retrocessos i desafiaments actuals
2.3. Implicacions per a les universitats i el sector tecnològic
2.4. El rol de les xarxes com a continuïtat del moviment feminista en el digital
Unitat 3. Xarxes professionals amb enfocament feminista
3.1. Què és una xarxa professional? Tipologies i objectius
3.2. Xarxes formals i informals: mentories, aliances i comunitats
3.3. El valor polític de la sororitat en entorns competitius
3.4. Bones pràctiques en la creació i gestió de xarxes col·laboratives

Unitat 4. Interseccionalitat en STEAM: trencar les barreres múltiples
4.1. Què és la interseccionalitat? Arrels teòriques i aplicacions pràctiques
4.2. Racisme, classisme, discapacitat, orientació sexual i altres opressions
4.3. Invisibilització i desafiaments de dones migrants i racialitzades en STEAM
4.4. Polítiques i pràctiques inclusives en contextos educatius i professionals
Unitat 5. Cap a espais de decisió: lideratge, poder i agència
5.1. Què és el lideratge feminista?
5.2. La bretxa en la representació: xifres de dones líders en STEAM
5.3. Xarxes de suport, influència i acció política
5.4. Casos d'èxit i referents en el context espanyol i europeu
Unitat 6. Autoavaluació i estratègies
6.1. Autoavaluació de xarxes: què tinc, què em falta i cap a on créixer?
6.2. Estratègies per a iniciar o potenciar xarxes en la universitat i el treball
6.3. Propostes per a institucions: recomanacions des d'una mirada interseccional
6.4. Tancament del curs: aprenentatges, compromisos i pròxims passos

Inscripció

Visita altres cursos relacionats amb...

igualtat efectiva emprenedoria perspectiva de gènere associacionisme