Curs

TALLER DE LUTERIA I CIÈNCIA

  • Des de: 29/9/25
  • Fins a: 2/10/25
  • Campus de Gandia
  • Idioma: Valencià
  • Presencial

Promogut per:
Vicerrectorado de Arte, Ciencia, Tecnología y Sociedad

Responsable de l'activitat:
Vicerrector/a Arte, Ciencia, Tecnología y Sociedad


Inscripció

Modalitat

Presencial En línia Emissió en directe

12 hores


0 hores


0 hores

Horari

De vesprada
Dilluns 29 de setembre de 15:30 a 18:30
Dimarts 30 de setembre de 15:30 a 18:30
Dimecres 1 d'octubre de 15:30 a 18:30
Dijous 2 d'octubre de 15:30 a 18:30

Lloc d'impartició
Laboratori B009 de l'Escola Politècnica Superior de Gandia
Certificació

Assistència

Modalitat

PRESENCIAL

Curs

2025-2026

ECTS

0

Campus

Gandia

12 h

Presencials

0 h

En línia

Preu Col·lectiu
0 € Alumne UPV 
0 € Personal UPV 
0 € Públic en general 
0 € Alumni UPV PLUS 
0 €  Alumnos del Conservatorio Superior de Valencia
0,00 € - Personal UPV
0,00 € - Público en general
0,00 € - Alumnos del Conservatorio Superior de Valencia
0,00 € - Alumno UPV
0,00 € - Alumni UPV PLUS

Objectius

• Comprendre els principis fonamentals de la vibració en plaques i la seua aplicació en la construcció d’instruments musicals.
• Identificar els modes propis de vibració en superfícies planes, amb forma i amb corbatura, i relacionar-los amb propietats físiques com ara la rigidesa, la massa i la geometria.
• Analitzar experimentalment el comportament acústic de diferents etapes del procés de fabricació d’una tapa de viola mitjançant tècniques com l’excitació acústica, l’observació estroboscòpica i l’anàlisi espectral.
• Interpretar com les decisions estructurals en la luteria (forma, gruix, corbatura) influeixen en la resposta vibratòria i sonora de l’instrument.
• Observar, amb mirada crítica i científica, l’evolució acústica d’un instrument des de la fase de placa rectangular fins a la seua forma definitiva muntada.
• Integrar coneixements de física aplicada, acústica i artesania musical per desenvolupar una visió interdisciplinària sobre la creació d’instruments de corda fregada.

Acció formativa dirigida a

El taller s’adreça a qualsevol persona interessada en la relació entre ciència, música i construcció d’instruments, amb especial atenció a:
• Estudiants universitaris de qualsevol disciplina (ciència, enginyeria, música, humanitats...)
• Alumnat de conservatoris professionals o superiors de música
• Professorat, investigadors i divulgadors amb interès per l’acústica o la pedagogia musical
• Públic general amb curiositat per entendre com es genera el so en els instruments musicals
No es requereixen estudis previs específics, només interès i ganes de participar en una experiència pràctica i interdisciplinària.


Professors

  • Llorenç Fenollosa Gimeno Professional del sector
  • Rubén Picó Vila Catedrático/a de Universidad

Metodologia didàctica i sistemes d'evaluació

La metodologia utilitzada es basa en el treball pràctic propi d’un laboratori d’acústica, combinat amb l’ús de ferramentes i tècniques de luteria. Cada sessió inclou una breu introducció teòrica seguida d’activitats experimentals on s’observen, mesuren i interpreten fenòmens vibratòris en plaques i instruments de corda.
L’enfocament és participatiu i orientat a l’experimentació, amb espais oberts per a la reflexió col·lectiva, el debat i l’observació directa dels processos.
El taller no inclou cap sistema d’avaluació formal.

Temes que s'hi desenvolupen

Dia 1
15:30–16:15 | Sessió teòrica:
Tema: Vibracions en superfícies: conceptes fonamentals
- Què és un mode de vibració? Nodes i ventres
- Fórmules de plaques rectangulars
- Visualització de modes: de Chladni a l’estroboscòpia
16:15–18:30 | Sessió experimental:
Experiència 1: Mesura i observació de modes en plaques rectangulars
1. Excitació amb altaveu i estroboscopi
2. Registre de freqüències pròpies
3. Comparació amb càlculs teòrics
Dia 2
15:30–16:15 | Sessió teòrica:
Tema: Simetria i acústica
- Com afecta la forma a la vibració?
- Pèrdua de simetria i modes nous
- Introducció a rigidesa efectiva
16:15–18:30 | Sessió experimental:
Experiència 2: Mesura de plaques amb forma de viola però sense rebaixa
1. Observació dels canvis modals
2. Comparació amb la placa rectangular
Dia 3
15:30–16:15 | Sessió teòrica:
Tema: Espessors i corbatura en la resposta
- Vibració de superfícies corbades
- Massa, rigidesa i freqüència
- El disseny acústic de la tapa
16:15–18:30 | Sessió experimental:
Experiència 3: Mesura de plaques corbades amb espessor adequate
1. Comparació entre plaques planes i corbades
2. Canvis en freqüències i modes
Dia 4
15:30–16:15 | Sessió teòrica:
Tema: Resonància i modes en instruments complets
- Interacció tapa-fons-caixa
- Funcions de l’ànima, barra harmònica
- Com canvia el so muntat?
16:15–18:30 | Sessió experimental:
Experiència 4: Mesura modal sobre instruments reals
1. Observació dels modes en instruments reals
2. Efecte de l’ànima I el pont en les ressonàncies de l’instrument
3. Comparació amb fases prèvies

Inscripció

Visita altres cursos relacionats amb...

• acústica • vibracions • ...